Nieuwe regeling modelvliegen de voors en tegens.

Wat is er goed aan de komende regeling:

Het vliegen vanaf geregistreerde modelvliegvelden wordt duidelijk verankerd in de wet nu. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen wel en niet KNVvL/FLRCV aangesloten clubs.
Dit betekend voor ons veld dat de regels zoals ze zijn samengevat in het convenant onverminderd van kracht blijven.Voor alle duidelijkheid hoogte 150 meter en vliegcirkel 250 meter.
Het betekent al helemaal niet dat je nu voorrang zou hebben op mandragend vliegverkeer! Of dat ze daar ineens niet meer zouden (mogen) vliegen. Mandragend verkeer kan er rekening mee houden, maar ze blijven voorrang houden, laat daar géén misverstand over bestaan.
Niettemin, we vinden dat er nog een boel onduidelijkheden over die registratie bestaan, dat lees je in de bijlage, die je echt aandachtig moet lezen.

Wat is niet OK.

Een zeer grote beperking gaat echter plaats vinden in het modelvliegen, búiten modelvliegvelden. Door ons als klassieke modelvliegers in Nederland gebruikt door diverse takken van modelzweven, al dan niet in de duinen, of door watervliegers, of door mensen die na vele jaren strijd tegen allerlei overheden, de moed hebben opgegeven een nieuw vliegterrein te vinden. En vanaf een weilandje bij een bevriende boer vliegen. Óf het terrein is afgepakt, zoals we vaak zien in de Randstad.
Maar in het buitenland is dit fenomeen juist erg groot, denk alleen al aan de plaatsen waar je in de berggebieden op honderden plaatsen kunt “hangvliegen”. Is nooit een probleem geweest en nu in ene wel, dat gaat een enorm discussiepunt worden bij de nieuwe Europese regels.
De beperking komt neer op een maximale vlieghoogte van 50m, dat is voor ons al niet veel, maar de aangekondigde 100m horizontale beperking is “killing” voor de meeste takken van modelvliegen, met vleugelmodellen. Kortom, het wordt straks vrijwel onmogelijk nog om buiten modelvliegterreinen te vliegen met model vleugelvliegtuigen!
Verder willen we een lans breken voor het vrij recente fenomeen, het “drone racen”. Een nieuwe tak van modelvliegers, vaak ook jongeren. Iets wat welkom zou zijn voor onze vergrijzende sport. Maar op dit moment wordt het uitoefenen er van gedwarsboomd door een beperking op het “FPV vliegen”, welke voor deze tak van modelvliegsport totaal niet relevant is.

Geen reacties op "Nieuwe regeling modelvliegen de voors en tegens."


    Reageer op dit bericht: