Instructie

Leren vliegen met een modelvliegtuig of helicopter is niet gemakkelijk. Vele mensen onderschatten dit en dan is de lol er snel vanaf en is de portefeuille snel leeg. Om de uitdaging van het leren vliegen te vergemakkelijken zijn er binnen de HLC een aantal enthausiaste gebrevetteerde leden die nieuwe modelvliegers willen leren vliegen.

Er zijn vier verschillende modeltypes waar u mee kan leren vliegen: zweefvliegtuigen, gemotoriseerde modelvliegtuigen en modelhelicopters en jets. Deze laatse variant is zeker niet voor beginners. Zelfs voor ervaren vliegers is het jetvliegen een nieuwe uitdaging.

Er kan op twee manieren instructie gegeven worden, de zogenaamde ouderwetse manier waarbij instructeur en leerling samen één zender delen en de nieuwerwetse manier waarbij twee zenders aan elkaar gekoppeld worden middels een leraar leerling kabel. Hierbij is de zender van de instructeur de zender die het model primair bestuurd en de zender van de leerling kan middels een knop op de zender van de instructeur geactiveerd worden. Voorwaarde voor de laatse manier van instructie is dat de zender van de instructeur en leerling van hetzelfde merk zijn.

De instructie is er op gericht om een leerling zo snel mogelijk solo te laten vliegen en een brevet te laten halen. Hoe lang het duurt hangt af van de hoeveelheid tijd de leerling wil investeren in de instructie. Overigens bestaan er tegenwoordig zeer goede modelvliegsimulatoren welke ervoor zorgen dat de tijd benodigt op het veld een stuk minder zal zijn. Over het algemeen kan iedereen het leren. Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander.

De allereerste keren zal de instructeur het vliegtuig van de leerling in de lucht brengen en ook weer landen. Er wordt veel aandacht besteed aan het vliegen op veilige hoogte en daarbij zowel linkse als rechtse bochten uitvoerend. Het is van belang dat de leerling het gedrag van hetvliegtuig, het silhouet leer herkennen en het op hem afsturen als het ware automatiseerd. Wanneer de leerling het vliegtuig stabiel in de lucht weet te houden dan gaat de leerling de eerste starts zelf uitvoeren. Vervolgens wordt op hoogte het vliegen van een circuit aangeleerd. Het circuit is het vliegen van een vierkant rondom het veld welke uiteindelijk zal eindigen in een landing. Het oefenen van de circuits zal steeds lager worden uitgevoerd en zoals gezegd uiteindelijk eindigen in een landing.

Wanneer de instructeur het idee heeft dat de leering voldoende veilig kan starten en landen en het vliegtuig in de lucht beheerst dan mag de leerling solo gaan oefenen voor het brevet. Op de brevet pagina zijn de verschillende eisen voor de verschillende brevetten terug te vinden.

Voor nieuwe leden die nog niet weten waar ze mee moeten leren vliegen bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van het club lesvliegtuig. Het enig dat geregeld moet worden is een ontvanger, een volle ontvangerbatterij en brandstof.

Het leren vliegen met helicopters vergt een andere aanpak. De leerling zal in eerste instantie met een trainingslandingsgestel gaan leren hoveren met de staart naar de leerling gericht en op geringe hoogte. Wanneer de leerling dit voldoende beheerst zal aandacht besteed worden aan het hoveren onder verschillende hoeken. Daarna zal geleerd worden om de helicopter zijwaarts te verplaatsen. Wanneer de leerling voldoende ervaring heeft opgedaan in het hoveren en vlak verplaatsen van de helicopter kan geoefend worden voor het brevet.

In het menu van de instructeurs wordt aangegeven welke instructie ze geven en met welke mode van de zender ze instructie geven. Hierbij worden de volgende typeringen gebruikt:

1 Mode 1, gas rechts
2 Mode 2, gas links, Dit wordt binnen de HLC het meest gebruikt
Z Zweefvliegen, zowel lier als elctra
M Motorvliegen inclusief electra
H Helikopter, zowel brandstof als electra
J Jet